Internatet under corona-krisen

Internatet under corona-krisen

På vores internat i Tranbjerg er en del af medarbejderne hjemsendt for at mindske risikoen for corona-smitte. De mange frivillige medarbejdere, som normalt bidrager til pasning af kæledyrene på internatet, har heller ikke mulighed for at yde hjælp for tiden, da det vil gøre det sværere at kontrollere smittefaren.

Medarbejderne på internatet er blevet inddelt i to hold, og det er kun det ene hold, der møder på arbejde for tiden. På den måde kan vi ind skifte friske hænder, hvis nogen skulle blive syge. Indtil videre er det stadig det første hold, der møder på arbejde, og for dem ser hverdagen meget anderledes ud, end den plejer.

Medarbejderne tilpasser sig

Under normale omstændigheder er de frivillige medarbejdere en vigtig del af hverdagen på internatet, da de med hjælp til pasning af kæledyrene gør det muligt for de faste medarbejdere at passe egne arbejdsopgaver. Uden dem til at hjælpe med pasning af kæledyrene hviler det fulde ansvar for dette på medarbejderne, som tilpasser sig omstændighederne.

Men med ansvaret følger også et offer: ”Personligt ser jeg hverken mine børn, mine børnebørn eller nogen som helst, når jeg har fri. Det gør jeg ikke, fordi jeg mener, vi har et ansvar overfor vores kollegaer, arbejdet og selvfølgelig dyrene,” fortæller Dorthe Pedersen, som til dagligt er kanin- og smådyrsansvarlig, men nu også ansvarlig for det hold, der arbejder på internatet.

Prioritering af arbejdsopgaver

Uden støtten fra de frivillige er der nu heller ikke længere den samme faste opdeling i arbejdsopgaver, som der var før, og medarbejderne fylder nu naturligt ind, hvor der er behov for dem. Det betyder også, at det nu blot er de allervigtigste arbejdsopgaver, der prioriteres.

”For at komme så langt ned i mandskab som overhovedet muligt har vi blandt andet valgt at lukke telefonerne. Så det vi gør nu, er at passe dyrene, besvare mails og holder det allervigtigste kørende på internatet,” fortæller Dorthe.

Vi savner de besøgende

Det er ikke kun medarbejdernes hverdag, der er forandret, for ifølge Dorthe påvirker krisen også kæledyrene på internatet:

”Der er ingen tvivl om, at de katte vi har lige nu stortrives. Vi har jo faktisk meget tid til dyrene nu, hvor det primært er dem, vi skal koncentrere os om. Vi koncentrerer os faktisk ikke om ret meget andet, og så har vi også mulighed for at gøre nogle ting, vi normalt ikke kan: Lige nu kan kattene rende frit i afdelingerne, da vi har mulighed for at åbne boksene. Det kan vi jo normalt ikke, når der kommer besøgende, men samtidig mangler vi jo virkelig de besøgende, så vi kan finde hjem til kattene.”

Normalt kan besøgende frit bevæge sig rundt og snakke og kæle med kæledyrene. Men med den nedsatte bemanding og restriktioner i forhold til kontakt, skal man tage kontakt på mail, hvis man er interesseret i at adoptere et kæledyr.

Det årlige katte-boom kræver flere medarbejdere

Sådan har internatet fungeret siden kort før Danmark ”lukkede ned” i midten af marts, og som udgangspunkt vil medarbejderne forblive opdelt på de to hold så længe myndighederne kræver begrænset kontakt.

Indtil videre er det kun muligt, fordi internatet har lukket for besøgende uden aftale, og som naturligvis plejer at tage en del af medarbejdernes tid. Men tingene ser anderledes ud, hvis der pludselig kommer mange kæledyr til internatet. For eksempel er det om foråret og sommeren katte får killinger, og sidste år oplevede vi det største katteboom nogensinde.

”Hvis det er, som det plejer, så begynder kattene at komme inden så længe – og der kommer rigtig mange katte. I så fald får vi meget travlt, og vi vil ikke kunne nøjes med det personale, vi har nu, for vi kører på et absolut minimum,” siger Dorthe og tilføjer, at det kan blive nødvendigt at få hjemsendte medarbejdere tilbage på internatet.

Strategien justeres løbende

I takt med at myndighederne melder ud og åbner op for Danmark, justerer vi også vores arbejdsprocesser og bemanding.

”Vi befinder os i en rigtig svær tid. En tid hvor vi er nødt til at tænke og handle helt anderledes, end vi plejer,” påpeger direktør Jesper Søderberg og fortsætter: “Vores primære fokus er selvfølgelig, at hvordan vi end justerer arbejdsprocesserne, så skal dyrevelfærden være i orden. Som det ser ud nu, kommer genåbningen til at tage længere tid, end vi først troede, og vi har fortsat kæledyr, der venter på kærlige familier. De hjem skal vi have fundet uden at kompromittere smitterisikoen, og jeg er sikker på, at vores helt igennem dygtige medarbejdere vil løse også den opgave på bedste vis.”

Denne hjemmeside bruger cookies for at sikre dig den bedst tænkelige oplevelse på vores hjemmeside. Ved at klikke videre på hjemmesiden, accepterer du vores brug af cookies.